Таныг шинэ газар унтаж байхад таны биед юу тохиолддог вэ?

0
483

Хэрэв та хэзээ нэгэн цагт зочид буудлын өрөөнд, найзынхаа гэрт эсвэл гэрээсээ хол зайд нэг шөнийг өнгөрөөсөн бол сайн унтаж амрах нь хичнээн хэцүү болохыг мэддэг байх. Эрдэмтэд туршилт явуулсан бөгөөд энэхүү хачин үзэгдэл нь шинжлэх ухааны үндэслэлтэй тайлбар болжээ. Эрдэмтдийн хийсэн судалгааны үр дүн бидэнд маш их сэтгэгдэл төрүүлсэн учраас уншигчидтайгаа хуваалцахыг хүссэн юм.

Эрдэмтэд бид яагаад унтах хэрэгтэйг үнэхээр мэддэггүй

Хачирхалтай нь, эрдэмтэд яг яагаад амьтан, хүн унтах хэрэгтэйг мэддэггүй. Ихэнх онолууд нь бусад олон шалтгаануудын дунд нойр нь бидний тархины эсүүд болон булчинг нөхөн сэргээхэд чухал үүрэг гүйцэтгэдэг гэсэн дүгнэлтэд хүрч байна.

Гэсэн хэдий ч нойрны шалтгаан, үр нөлөөг үл харгалзан унтах нь хувьслын хувьд маш тохиромжгүй үйл явц юм. Тархи хэдэн цагийн турш унтарч, хамгаалах чадваргүй болгодог.

Тиймээс халим, дельфин гэх мэт амьтад хэт сэрэмжтэй унтах системийг бий болгосон бөгөөд үүнийг нэг бөмбөрцөгт удаан долгионтой гэж нэрлэдэг бөгөөд энэ нь тархины зөвхөн нэг хэсэг нь амардаг унтах процесс юм. Хүмүүс ч үүнтэй төстэй чадварыг хөгжүүлсэн.

Таны бие шинэ газарт хариу үйлдэл үзүүлдэг

Шинэ газар байхдаа унтах эсвэл сайн унтах гэж тэ мцэж буй үзэгдлийг эхний шөнийн эффект гэж нэрлэдэг. FNE нь нойр судлаачдын дунд түгээмэл тохиолддог асуудал бөгөөд судлах чиглэл юм. Гэсэн хэдий ч Браун Их Сургуулийн эрдэмтдийн хийсэн судалгаагаар FNE-ийн шинжлэх ухааны үүднээс тайлбарласан шалтгааныг олох хүртэл FNE яагаад болдог талаар нийтлэг ойлголт байгаагүй.

Шинэ, үл мэдэгдэх газарт унтаж байх үед тархи тань түүнийг болзошгүй аюу лтай орчин гэдгийг хүлээн зөвшөөрч, бүрэн унтаж амрахыг зөвшөөрдөггүй. Өөрөөр хэлбэл, дельфинүүд шиг шинэ газар унтаж байхад тархины маань зөвхөн нэг хагас бөмбөрцөг амардаг тул бидэнд унтах бэрхшээл тулгардаг.

Туршилт нь нойрны тэнцвэргүй байдлыг нотолсон

Браун их сургуулийн эрдэмтдийн баг эрүүл мэндийн сайн дурын 35 хүнийг элсүүлж, шөнийн хооронд долоо хоногийн зайтай тоноглогдсон лабораторид 2 шөнийг өнгөрөөхийг урьж, тархины үйл ажиллагааг судлав.

Тэд тархины зүүн ба баруун хэсгүүдийн хоорондох нойрны гүнээс тэгш бус хэм олжээ. Зүүн тархи баруун талынх шигээ гүн нойргүй байсан. Энэ нь хачин дуу чимээнд илүү эмзэг, мэдрэмтгий байв. Долоо хоногийн дараа лабораторид хоёр дахь шөнийн турш хагас бөмбөрцгийн хоорондох нойрны гүн илүү тэгш хэмтэй болжээ.

Судлаачид FNE-ийг хэрхэн даван туулах талаар хуваалцжээ

Нойр дутуу байгаа нь таргалалт, цусны даралт ихсэх, чи хрийн ши жин гэх мэт асуудлуудыг үүсгэж болзошгүй юм. Эрдэмтэд бидний тархийг FNE-ийг байнга мэдрэх үед түүнийг эсэргүүцэх чадвартай болгож сургаж болно гэж хэлдэг. Юка Сасаки үүнийг дараахь байдлаар “Хүний тархи маш уян хатан байдаг” гэж тайлбарлажээ.

Нойр судлаачид FNE-г даван туулж, хаана ч хоносон хамаагүй сайн унтаж амрах хэд хэдэн практик аргуудыг гаргасан байна. FNE нь үл мэдэгдэх газар унтахтай холбоотой тул таны байрыг таны унтлагын өрөөтэй адил болгох явдал юм.

Танил зүйлээ авчир: дэр, дуртай унтлагын хувцас, эсвэл унтахаасаа өмнө ихэвчлэн уудаг халуун ундаа.

Унтах ердийн дэглэмээ сахь: яг ижил цагт унтаж, гэртээ дагаж мөрддөг ердийн зан үйлээ дагаж мөрдөөрэй.

Хүрээлэн буй орчноо аль болох сайн танилцуулаарай: жишээлбэл, гэртээ байгаа хэмжээтэй ижил зочид буудлын өрөөнд захиалга өгөхийг хичээгээрэй – хэрэв гэртээ хоёр ортой бол ганцаараа унтах нь сонин байж магадгүй юм.

ХАРИУ ҮЛДЭЭХ

Сэтгэгдэл оруулна уу!
Энд нэрээ оруулна уу