Усан үзмийн тосны тэжээлийн талаархи баримтууд болон эрүүл мэндэд үзүүлэх ашиг тус

0
521

Усан үзмийн тос гэдэг нь нэрнийх нь дагуу усан үзмийн үрээр хийсэн тос юм. Усан үзмийн тос нь дарсны усан үзэмээс гаралтай боловч төвийг сахисан (жимс биш) амттай, цайвар өнгөтэй байдаг.

Зарим судалгаанаас үзэхэд усан үзмийн тосыг арьс, үсний ашиг тусын тулд гаднаас нь түрхэж болно. Нэмж дурдахад өндөр агууламжтай моно болон полунгүйжүүлсэн өөх тосны хүчлүүд нь их хэмжээний ханасан эсвэл транс өөх тосны найрлагатай харьцуулахад зүрхэнд илүү эрүүл тос болдог. Хуучин ургамлын тосны өвөрмөц хувилбарын хувьд усан үзмийн тос нь эрүүл хоолны дэглэмийн нэг хэсэг байж болно.

Усан үзмийн тосны тэжээлийн талаархи баримтууд

1 халбага (15 мл) усан үзмийн тосны тэжээлийн талаархи дараахь мэдээллийг USDA-ээс өгсөн болно: Калори: 120, Өөх: 14г, Натри: 0мг, Нүүрс ус: 0г, Ширхэглэг: 0г, Элсэн чихэр: 0г, Уураг: 0г

Нүүрс ус – Усан үзэм нүүрсустөрөгчтэй ч гэсэн усан үзмийн үрийн макро шим тэжээлийн тос нь өөх тос байдаг.

Өөх тос – Усан үзмийн тосны нэг халбага дахь 120 калори нь бүгд өөх тосноос гардаг. Түүний ханасан өөх тос нь бусад олон тостой харьцуулахад харьцангуй бага буюу нийт тосны ердөө 10% байдаг. (Нэг халбага нь 1.5 грамм ханасан өөх тос агуулдаг буюу Өдөр тутмын үнийн дүнгийн 8%).

Усан үзмийн тос дахь үлдсэн өөх тосны хүчлүүд нь ойролцоогоор 18% моно, 70% нь polyunsaturated байдаг. Омега-6 тосны хүчил нь эдгээр олон ханаагүй өөх тосны дийлэнх хэсгийг хангадаг. Омега-6 тосны хүчлийг зүрхэнд ээлтэй өөх тос гэж үздэг бол зарим судалгаагаар омега-6 агуулсан хоолны дэглэм нь үрэ вслийг нэмэгдүүлдэг болохыг харуулж байна.

Уураг – Дахин хэлэхэд усан үзмийн тос нь цэвэр өөх тос бөгөөд энэ нь уураг агуулдаггүй гэсэн үг юм.

Витамин ба эрдэс бодис – Энэ тосноос олж авах үндсэн микроэлемент бол олон төрлийн тосонд түгээмэл байдаг Е витамин юм. Үүний оронд эрүүл мэндэд үзүүлэх ашиг тусын дийлэнх нь энэхүү тосны ханаагүй өөх тосны найрлагаас гардаг.

Газрын тосны аль ч хэсэгт агуулагдах Е витамины хэмжээ нь ашигласан усан үзмийн таримал, ургах үеийн орчны байдлаас хамаарна. Нэмж дурдахад усан үзмийн тос нь флавоноид, каротиноид, таннин зэрэг зарим антиоксидант фенолын нэгдлүүдийг агуулдаг.

Эрүүл мэндийн ашиг тус

Усан үзмийн тос нь зүрхний эрүүл мэнд, арьсны эрүүл мэнд, эдгэрэлтийн шинж чанарыг сайжруулах зэрэг хэд хэдэн эрүүл мэндэд тустай байдаг.

Зүрхний эрүүл мэнд – Зүрхний эрүүл мэндийн хувьд ханасан өөх тосыг ханаагүй өөх тосоор солих нь зүйтэй бөгөөд усан үзмийн тос нь PUFA (polyunsaturated fatty acids) гэж нэрлэгддэг. Цөцгийн тос эсвэл богиносгох зэрэг өндөр ханасан өөх тосны сонголттой харьцуулахад усан үзмийн үрийн тос нь таны зүрх судасны системд илүү сайн хоол хийх тос юм.

Арьсыг толигор, чийгшүүлэх боломжтой – Усан үзмийн тос нь хүнсний хэлбэрийн давуу талуудаас гадна гаднаас түрхэхэд ашиг тусаа өгдөг. Зарим судалгаанаас харахад түүний өөх тосны хүчил нь арьсны чийгшлийг нэмэгдүүлдэг байна.

Ша рх эдгэрэлтийг хурдасгах боломжтой – Омега-6 тосны хүчил, тухайлбал усан үзмийн тосонд агуулагдах линолийн хү чил нь ша рхыг эдгээхэд чухал үүрэг гүйцэтгэдэг гэдгээрээ алдартай. 2018 оны тоймд дурдсанаар 5 ширхэг линолейны хү чил хэрэглэснээр эд эсийн нөхөн сэргэлтийг түргэсгэх боломжтой юм байна.

Ня нгийн эсрэг үйлчилгээтэй байж болно – Усан үзмийн тосны ня нгийн эсрэг үр нөлөөг тодорхойлохын тулд илүү их судалгаа хийх шаардлагатай боловч хязгаарлагдмал судалгаагаар зарим эм гэг төрүүлэгчдийг ус тгаж болзошгүйг харуулж байна. Энэ нь газрын тосны фенолийн нэгдлүүдтэй холбоотой байх ёстой, тухайлбал, резератрол нь стафилококк, савханцар савханцрын ба ктерийн өсөлтийг саатуулдаг.

Олон тооны тусгай хоолны дэглэмд тохиромжтой – Усан үзмийн тос нь нэг орцтой, ха ршил үүсгэдэггүй хүнсний бүтээгдэхүүн тул хэд хэдэн тусгай хоолны дэглэм барихад тохиромжтой. Натри, цавуулаг, цагаан идээ, уураг, нүүрс ус, амьтны гаралтай бүтээгдэхүүнгүй тул та үүнийг цавуулаггүй, сүүн бүтээгдэхүүнгүй, нүүрс ус багатай, веган хоолонд хамрагдах боломжтой.

Ха ршил – Усан үзмийн тос нь ха ршил үүсгэдэг хоол хүнс гэдгийг мэддэггүй.

Сөрөг нөлөө

Усан үзмийн тос дахь омега-6 тосны хүчлийн агууламж нь маргаантай асуудал юм. Судалгаагаар усан үзмийн үрийн тосонд агуулагдах линолейны хүчил үрэ вслийг өдөөхгүй байгааг харуулж байгаа юм шиг боловч зарим судалгаагаар омега-6 ихээр агуулдаг хоолны дэглэм нь ревматоид артрит, гэдэсний үрэ всэл зэрэг олон төрлийн ар хаг өв чний эрсдлийг нэмэгдүүлж болзошгүй гэж болгоомжилж байна.

Үүний оронд хоол тэжээлийн олон мэргэжилтнүүд эрүүл хооллолтын хамгийн чухал хүчин зүйл болох хоолны дэглэм дэх омега-6 ба омега-3 харьцаанд анхаарлаа хандуулахыг зөвлөж байна.

Америкийн стандарт хоолны дэглэм нь омега-6 тосны хүчлийг илүү хэрэглэх хандлагатай байдаг тул өөх тосны загас, чиа үр зэрэг омега-3-ийн агууламж өндөртэй хүнсийг усан үзэмний тосны хамт хэрэглэх нь үүнийг тэнцвэржүүлэхэд тусална.

ХАРИУ ҮЛДЭЭХ

Сэтгэгдэл оруулна уу!
Энд нэрээ оруулна уу